Urodziny Henryka Sienkiewicza – Gala Finałowa Konkursu

11 maja o godz. 11.00 w Teatrze Kolegium Zakonu Pijarów w Warszawie świętowaliśmy urodziny Henryka Sienkiewicza. Podczas Gali Finałowej zamykającej 1-szą edycję (mamy nadzieję!) Konkursu Literackiego o Nagrodę Giętkiego Pióra dla młodzieży warszawskich gimnazjów zostały wręczone nagrody laureatom i finalistom oraz ich nauczycielom. Laureaci otrzymali statuetki, wartościowe nagrody rzeczowe, dyplomy, a ich opiekunowie pióra wieczne sygnowane nazwiskiem Wisławy Szymborskiej.

Na scenie Teatru odbyła się premiera dramatu „Deszcz” autorstwa laureata „Złotego Pióra” – Wiktora Typy z Gimnazjum im. Władysława IV w Warszawie. Spektakl wyreżyserowany przez Grzegorza Jacha został zrealizowany w dwóch przestrzeniach: żywej, scenicznej i filmowej. Wspaniale zaprezentowali się na deskach pijarskiego teatru młodzi aktorzy: Sebastian Pudzianowski, który wcielił się w rolę „syna” oraz Igor Kamiński jako „Mistrz Ceremonii”. Spektakl objęło opieką artystyczną Stowarzyszenie Akademia Wilanowska.

Podczas Gali gościliśmy Jury Konkursu: Izabelę Żukowską, Annę Janyskę i Małgorzatę Sobieszczańską oraz dyrektora Muzeum Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej p. Macieja Cybulskiego i Prezesa Stowarzyszenia Akademia Wilanowska p. Witolda Płusę.

Zaproszenie na urodziny Sienkiewicza…

I oto mamy przyjemność zaprosić na URODZINY SIENKIEWICZA, które będziemy świętować 11 maja o godz. 11.00 w Teatrze Kolegium Zakonu Pijarów w Warszawie (ul. Gwintowa 3). Gościem specjalnym Gali Finałowej na zamknięcie Konkursu Literackiego dla młodzieży szkół warszawskich w 100-lecie śmierci Henryka Sienkiewicza będzie dyrektor Muzeum Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej p. Maciej Cybulski.

Sam Henryk Sienkiewicz, właśnie jako gimnazjalista, zdobył swą pierwszą nagrodę  za pisarstwo i do tego wątku z życia naszego noblisty nawiązywaliśmy tworząc konkurs literacki dla młodzieży. W roku 1864 nagrodzone zostało wypracowanie „Mowa Żółkiewskiego do wojska pod Cecorą”.

Laureaci naszego konkursu – zdobywcy Złotego, Srebrnego i Brązowego Pióra, oprócz statuetek otrzymają wartościowe nagrody rzeczowe w postaci laptopa, tableta, czytnika ebooków. Przede wszystkim jednak autorzy najlepszych prac otrzymają książki z opublikowanymi swoimi utworami literackimi, a zwycięski scenariusz otrzyma realizację sceniczną.

WIKTOR TYPA – DESZCZ

[Złote Pióro 2016/2017]

Scenariusz – Wiktor Typa
Reżyseria – Grzegorz Jach

 

Obsada:

syn – Sebastian Pudzianowski (uczeń XXXVIII LO im. St. K. Potockiego w Wilanowie, aktor Teatru 38)

matka – Adrianna Malecka (studentka Szkoły Aktorskiej Machulskich)

ojciec – Bartosz Mikulak (student IV roku Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie)

Cyganka – Elżbieta Jamborska-Bielińska (pedagog, aktorka)

Mistrz ceremonii – Maciej Sankowski (pedagog)

Starzec – Tomasz Bieliński (aktor, instruktor teatralny, iluzjonista)

W pozostałych rolach wystąpią aktorzy Teatru 38 – uczniowie XXXVIII LO im. St. K. Potockiego w Wilanowie.

Muzyka:

Słowa – Krzysztof Cezary Buszman

Muzyka  – Włodzimierz Korcz

Wykonanie – Jarosław Chojnacki

W spektaklu wykorzystano utwory „Przepraszam, że dziś już …” oraz „Wiem, że czasem …”

z płyty ZABIJANIE CZASU. Reedycja płyty – polska wytwórnia muzyczna SOLITON.

Zdjęcia i montaż filmowy: Stowarzyszenie Akademia Wilanowska

Najlepsi młodzi pisarze… Wyniki III etapu Konkursu Literackiego o Nagrodę Giętkiego Pióra.

III etap Konkursu Literackiego zakładał stworzenie adaptacji scenicznej / scenariusza spektaklu teatralnego na podstawie własnego opowiadania, którego akcja rozgrywa się w Warszawie i wykorzystuje albo elementy gwary warszawskiej albo język własnego pokolenia.

Spośród 8 laureatów poprzedniego etapu Konkursu, w etapie finałowym ocenie podlegało 7 prac. Jedna z młodych osób nie dostarczyła swojej pracy.

Jury w składzie: Anna Janyska, Małgorzata Sobieszczańska, Izabela Żukowska oraz reprezentująca Stowarzyszenie Parafiada im. św. Józefa Kalasancjusza Małgorzata Urbańska oceniło prace w następujący sposób:

  1. Wiktor Typa – Deszcz
  2. Amelia Olędzka – Na Wyścigi
  3. Aleksandra Kotwas – Staruszek
  4.  Hanna Wilk – Warszawskie Dzieci
  5. Julia Świstek – Winny
  6. Oliwia Bytniewska – Jak tu nie wierzyć w Mikołaja?… ex aequo 6. Dorota Dumała – Puszcza Kampinoska

GRATULUJEMY!

W ciągu najbliższych dni zwycięskie scenariusze zostaną opublikowane w odpowiedniej zakładce na stronie www.gietkiepioro.parafiada.pl.

Wszyscy laureaci III etapu otrzymają Dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Autorzy 3 najwyżej ocenionych prac otrzymają statuetki wyobrażające Złote, Srebrne i Brązowe Pióro. Nagrody zostaną wręczone podczas Gali Finałowej na urodziny Henryka Sienkiewicza czyli 5 maja 2017 r. w Teatrze Kolegium Zakonu Pijarów (Warszawa, ul. Gwintowa 3) Podczas Gali Finałowej zostanie wystawiony spektakl będący sceniczną realizacją najlepszego scenariusza.

Nagrody za najlepsze opowiadanie rozdane!

Zostały rozdane nagrody laureatom II etapu Konkursu Literackiego o Nagrodę Giętkiego Pióra.

W siedzibie Stowarzyszenia w dn.20 grudnia 2016 r. odbyła się kameralna uroczystość wręczenia nagród dla autorów najlepszych opowiadań. 8 młodych pisarzy zmierzy się z kolejnym zadaniem – napisaniem scenariusza spektaklu teatralnego / adaptacji scenicznej własnego utworu.  Na konkursowe prace czekać będziemy do 20 lutego 2017 r.

Najlepszy utwór zostanie przygotowany w formie spektaklu i podczas Gali Finałowej – na urodziny Henryka Sienkiewicza – wystawiony na scenie teatralnej.

Trójka laureatów otrzyma statuetki Giętkiego Pióra: Złotego, Srebrnego i Brązowego oraz cenne nagrody rzeczowe (laptop, tablet, czytnik e-booków).

Gratulujemy i trzymamy kciuki!img_1686img_1694

Opinie, refleksje, wrażenia Jury po II etapie konkursu

Izabela Żukowska:

Właściwie dla wszystkich uczestników konkursu forma opowiadania okazała się trudniejsza niż esej. Największym problemem stała się historia oraz często brak refleksji nad tym, po co daną opowieść przedstawiamy.

 

Kilka opowiadań miało charakter impresyjny, kilka nie wykraczało poza anegdotę, która mogłaby być dopiero początkiem opowiadania. W kilku przypadkach zwracały uwagę dobre dialogi (szczególnie w opowiadaniu, w którym została w umiejętny sposób wykorzystana gwara warszawska). Forma 3-aktowej opowieści wymaga omówienia na spotkaniu warsztatowym, ponieważ większość uczestników nie do końca zrozumiała, jak skonstruowane powinno być opowiadanie (znajomość podziału na 3 akty będzie szczególnie ważna przy konstruowaniu scenariusza).

 

Niestety, wiele prac sprawiało wrażenie niezredagowanych, a niewłaściwe formy, błędy stylistyczne i interpunkcyjne wpływają na ogólne wrażenie niedopracowania.

 

Anna Janyska:

Na pierwszym miejscu Wiktor Typa. Oczywiście trudno przewidzieć, jak potoczy się czyjeś życie, ale jeżeli mamy mówić o talencie, to na pewno go posiada.  Podobnie jak w esejach – jest on, ze swoim niezwykłym sposobem obrazowania i inteligencją, a dopiero potem peleton – cała reszta. Jakie powinien dostać wsparcie, żeby talent nie zamienił się w manieryzm – nie mam pojęcia, ale sądzę, że o ile tylko będzie miał coś do powiedzenia w swoim dorosłym życiu i będzie chciał pisać, to mamy prawdziwego pisarza. Mimo drobnych stylistycznych błędów, czuje się pasję. A po przeczytaniu nie zastanawiamy się  (przynajmniej ja), co chciał napisać, ale co to dla nas znaczy. To chyba jest wyznacznik prawdziwej literatury, prawda?

Z pozostałymi jest inaczej, nie powalają na kolana. Mają dobry pomysł, który potrafią poprawnie wypełnić treścią, bo mają coś do powiedzenia lub nie potrafią poradzić sobie z formą, choć być może mają coś do powiedzenia, albo mają pomysł i radzą sobie z formą, tylko nie mają poza banałami nic do powiedzenia.

Każda z tych trzech sytuacji, może być punktem wyjścia do poszukiwań literackich. Może jeszcze są niedojrzali i takie konkursy organizowane są zbyt wcześnie. Może kiedyś obudzi się w nich prawdziwy talent, a może tak już zostanie – na poziomie poprawnego dziennikarstwa i poprawnych powieści, które odchodzą w zapomnienie.

Małgorzata Sobieszczańska:

Generalnie prawie wszystkie opowiadania mają problem z historią. Brakuje zdecydowanych pomysłów na anegdotę. Większość to rzucony zarys jakiegoś zdarzenia, z którego potem nic albo niewiele wynika. Zanim zacznie się pisać, warto zadać sobie pytanie: dlaczego właśnie tę historię chcę opowiedzieć? Dlaczego jest dla mnie ważna? O czym ona tak naprawdę jest?

Kłopot pojawia się również w sposobie opowiadania, w skrótach, wyborze perspektywy, w języku. Literatura w odróżnieniu od szkolnego wypracowania nie może być grzeczna i ułożona. To spotkanie z tematem ważnym dla autora i jego sposobem myślenia, tym, jak widzi świat.

Zdaję sobie sprawę, że to zadanie trudne i niewiele osób sobie z nim radzi. Więc tym bardziej doceniam wysiłek, jaki autorzy włożyli w pracę.

Wyniki II etapu Konkursu Literackiego o Nagrodę Giętkiego Pióra

II etap Konkursu Literackiego zakładał napisanie opowiadania, którego akcja rozgrywa się w Warszawie i wykorzystuje albo elementy gwary warszawskiej albo języka własnego pokolenia. Praca nie powinna przekraczać objętości 3 stron formatu A4.

Spośród 12 nadesłanych prac ocenie podlegało 11 – jedna nie spełniała wymogów regulaminowych.

Jury w składzie: Anna Janyska, Małgorzata Sobieszczańska, Izabela Żukowska oraz reprezentująca Stowarzyszenie Parafiada im. św. Józefa Kalasancjusza Małgorzata Urbańska zakwalifikowało do uczestnictwa w 3-cim etapie następujących autorów najlepszych opowiadań:

Wiktora Typę, Amelię Olędzką, Julię Świstek, Oliwię Bytniewską, Aleksandrę Kotwas, Dorotę Dumałę, Barbarę Olczak i Hannę Wilk.

W ciągu najbliższych dni zwycięskie opowiadania zostaną opublikowane w odpowiedniej zakładce na stronie www.gietkiepioro.parafiada.pl.

Wszyscy laureaci II etapu otrzymują Dyplomy uczestnictwa w II etapie Konkursu oraz nagrody rzeczowe.

W III etapie młodzi autorzy stworzą adaptację sceniczną / scenariusz spektaklu teatralnego na podstawie własnego opowiadania.

Pierwsze nagrody zostały rozdane w literackim konkursie o Nagrodę Giętkiego Pióra!

Zgodnie z zapisami Regulaminu Konkursu Literackiego o Nagrodę Giętkiego Pióra najlepsi autorzy prac zgłoszonych do konkursu w 1-szym etapie otrzymali dyplomy oraz drobne nagrody rzeczowe w postaci „kart kredytowych” USB  ze znakiem konkursu. Najważniejszy jest jednak fakt promocji tych autorów do kolejnego etapu konkursu – na najlepsze opowiadanie oraz publikacja esejów na stronie www.gietkiepioro.parafiada.pl.

Młodzi pisarze z warszawskich gimnazjów rozpoczęli już pracę nad opowiadaniamiimg_1674. Swoje dzieła literackie zgłoszą pod ocenę jury do 10 grudnia – najlepsi zostaną zakwalifikowani do etapu III konkursu, ich utwory zostaną opublikowane w odpowiedniej zakładce na stronie dedykowanej konkursowi  i otrzymają kolejne „motywatory” czyli piękne nagrody rzeczowe…

Gratulujemy !

Eseje … komentarze jurorek (wrażenia, refleksje, opinie)

Izabela Żukowska /Opiekun Literacki Konkursu/

Prace zgłoszone do I etapu Konkursu Literackiego o Nagrodę Giętkiego Pióra prezentowały bardzo wysoki poziom. Esej, który przygotowali uczestnicy, to forma trudna, wymagająca z jednej strony, zgodnie z nazwą konkursu, giętkiego pióra, literackiej biegłości, świadomości słów i środków, których się używa, z drugiej strony – odwagi w prezentowaniu własnego zdania, subiektywizmu, który zakłada zgłębienie tematu, a nie tylko zreferowanie materiału zaczerpniętego z innych źródeł. Zdecydowana większość prac spełniała oba warunki. Uczestnicy prezentowali własne przemyślenia, kilka prac zwracało uwagę ciekawym, a nawet zaskakującym podejściem do tematu. Przedstawienie własnego punktu widzenia w formie literackiej może nastręczać sporo kłopotów. W zgłoszonych pracach widać to było w użyciu podmiotu zbiorowego lub zastosowania formy bezosobowej. Nie wszyscy autorzy zgłoszonych prac wykazali się umiejętnością zastosowania w tekście cytatów. Kilka prac charakteryzowało się bardzo dobrym użyciem cytatów, zrozumieniem, że cytat powinien wzbogacać tekst, będąc jego integralnym elementem. W kilku pracach cytaty użyto w sposób nieproporcjonalny, spiętrzając cytowane słowa w początkowej lub końcowej części. W kilku pracach autorzy sięgnęli po jeden lub dwa cytaty, jednak zastosowali je w sposób umiejętny, wykazując zrozumienie, że nie chodzi o wymienianie wszystkich cytatów, które udało się wybrać, a tylko tych, które mogą tekst dopełniać, udowadniać tezę, którą założył autor.

Najwyżej oceniono prace, które prezentowały ciekawe ujęcie tematu, jednocześnie udowadniając świadomość językową autorów. Nie stanowiły referatów przybliżających zebrane opinie, lecz przedstawiały refleksję autorów, którzy przed przystąpieniem do pisania przyjęli tezę, a w toku pracy tę tezę udowodnili.

Wszystkim zakwalifikowanym do drugiego etapu w imieniu jury gratuluję, wszystkich uczestniczących w konkursie zachęcam do pisania, pogłębiania umiejętności posługiwania się językiem polskim, poszerzania kompetencji językowych, by rzeczywiście „język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa”.

Anna Janyska

Muszę przyznać, że lektura tych esejów była dla mnie sporym zaskoczeniem.  Przede wszystkim zaszokowała mnie pewnego rodzaju niesamodzielność myślenia. Z piętnastu prac dziesięć było do siebie niezwykle podobnych i to właśnie od nich chcę zacząć.

Miałam poczucie, jakby wszyscy pracowali wg tego samego planu, wymyślając tylko inne (dosyć banalne i stereotypowe) ilustrujące przykłady i budując mniej lub bardziej zgrabne zdania.

Prace sprawiały wrażenie, że zostały napisane  na zamówienie. Poprawne ale nudne. Nikt z dziesięciorga piszących się nie zbuntował, nie wykroczył poza schemat. A przecież to nastolatki, są w okresie, kiedy stając na kontrze do wszystkiego, usiłują określać granice wolności i własnych możliwości. A to w każdym sensie, również literackim. Gdzie jest błąd? Być może były jakieś ogólne wytyczne, o czym powinien być ten esej? Jeżeli tak, to trzeba z tego przy następnym konkursie zrezygnować. Można pokazać , czym jest ta forma, (to zadanie dla nauczyciela) ale nie można podpowiadać konkretnych rozwiązań, bo to nie sudoku, które ma tylko jedno rozwiązanie. Może tych młodych ludzi, tych, którzy tak bardzo poprawnie i nudno napisali swoje prace stać na więcej, tylko myślą, że muszą trzymać się schematów.

Sądzę, że wszystkie schematy odbierają nam samodzielność myślenia, a w przypadku, kiedy nie do końca rozumiemy jak schemat wiąże się z tematem, prowadzą do zagubienia. Widać to w niektórych pracach, gdzie temat często umyka, zmienia się w trakcie pisania, tak jakby piszący, rozwijając kolejne sugestie nauczyciela, patrzyli na nie z różnych, mało mających z tematem wspólnego, punktów widzenia. Czasem też miałam wrażenie, że rozpaczliwie usiłują ”odgadnąć” czego się od nich oczekuje i niezręcznie naginają swoje wywody.

W języku, jakim napisane są prace, widać wyraźne rozchwianie okresu dojrzewania. Od prac bardzo stylistycznie i językowo dojrzałych (Wiktor Typa, Hanna Wilk), napisanych lekko i bezpretensjonalnie, lub prac spójnych stylistycznie i poprawnych językowo, których styl jest lekko przerysowany w sposób typowy dla nastolatków (Amelia Olędzka) przez bezbarwne prace poprawne stylistycznie, do takich w których język naukowy miesza się z potocznym bez wyczucia, dając dowód, że autor jest jeszcze pogrążony w językowym chaosie.

Ale oczywiście wśród tych piętnastu prac, znalazły się prace fantastyczne i te, godne uwagi. Było ich pięć. Może to jednak dobry wynik? Sama nie wiem.

Małgorzata Sobieszczańska

Bardzo ciekawe prace na interesujący temat. Chociaż niektóre motywy siłą rzeczy się powtarzały, każda praca to inne podejście do zagadnienia. Od metafizycznych, mówiących o stworzeniu świata po życie potoczne, traktujące „słowo” jako element porządkujący funkcjonowanie społeczeństwa.

Moja klasyfikacja:

  1. Wiktor Typa – ciekawe ujęcie, poddające pod wątpliwość kierunek rozwoju cywilizacji; ciekawie napisana, dużo frapujących pytań, temat przemyślany dogłębnie.
  2. Oliwia Bytniewska – słowo jako element kształtujący pamięć – od prehistorii po współczesność. Napisane z wyczuciem rytmu literackiego.
  3. Iwo Lis –  słowo potraktowane jako element tożsamości człowieka, jego wiedzy o świecie, od narodzin po dojrzałość.
  4. Amelia Olędzka – metafizyczne i eschatologiczne ujęcie tematu – słowo jako początek i koniec istnienia świata.
  5. Barbara Olczak – sporo odniesień do literatury; słowo jako element kształtujący naszą wiedzę o świecie (książki jako nośnik przekazywanego doświadczenia)

 

Te prace wyraźnie się wyróżniają, zwłaszcza pierwsza. Dojrzałością, dociekliwością i świadomością pisarską. Jeżeli chodzi o pozostałe, trudno określić, które są lepsze, które gorsze, reprezentują mniej więcej zbliżony poziom.

 

Rozstrzygnięcie I etapu Konkursu Literackiego o Nagrodę Giętkiego Pióra

W pierwszej edycji Konkursu Literackiego wzięli udział uczniowie 6 warszawskich gimnazjów: 58 Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława IV, Publiczne Gimnazjum Kolegium Zakonu Pijarów, Zespół Szkół nr 55 im. Gen Stanisława Maczka,  Gimnazjum  nr 102 w Zespole Szkół nr 116, Prywatne Gimnazjum nr 33 i Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 93 im. Księżnej Izabeli Czartoryskiej.

Jury w składzie: Anna Janyska, Małgorzata Sobieszczańska, Izabela Żukowska oraz reprezentująca Stowarzyszenie Parafiada im. św. Józefa Kalasancjusza Małgorzata Urbańska zakwalifikowało do uczestnictwa w drugim etapie następujących autorów najlepszych esejów:

Wiktor Typa, Amelia Olędzka, Oliwia Bytniewska, Aleksandra Kotwas, Iwo Lis, Barbara Olczak, Hanna Wilk, Julia Świstek, Marta Sasin, Dorota Dumała, Zofia Dopierała, Aleksandra Pyjor.

Wszyscy uczestnicy I etapu otrzymają Dyplomy uczestnictwa w Konkursie oraz nagrody rzeczowe.

Przycisk „Najlepsze Eseje” pozwoli Państwu zapoznać się z pracami, które zapewniły wyżej wymienionym Laureatom awans do drugiego etapu Konkursu.

PILNE!

Dobra wiadomość dla wszystkich chętnych do udziału w  Konkursie Literackim o Nagrodę Giętkiego Pióra.

Termin zgłaszania esejów do I etapu Konkursu zostaje przedłużony do 31.X.2016 r.!

Konkurs na najlepszy esej liczący do 1000 słów jest I etapem Konkursu. Temat eseju:

„Na początku było słowo…”

W eseju należy wykorzystać 10 wskazanych wyrażeń/słów: początek, cytat, los, prymat słowa, znaczenie, historia, człowiek, literatura, chaos, porządek.

Zmianie ulegnie też termin rozwiązania I poziomu turnieju – wyniki zostaną opublikowane do 10.XI.2016 r. Pozostałe terminy nie ulegają zmianie – na zgłoszenia opowiadań czekamy do 10.XII.2016r.

Zgodnie z Regulaminem Konkursu do uczestnictwa w Konkursie szkoły mogą zgłosić klasę/klasy albo min. 10 uczniów gimnazjum jako reprezentację szkoły. Zgłoszenia tylko w formie elektronicznej dokonuje nauczyciel/nauczyciele języka polskiego za pomocą formularza zgłoszenia do Konkursu dostępnego na stronie internetowej: www.gietkiepioro.parafiada.pl

Przesłany formularz zgłoszeniowy jest deklaracją uczestnictwa we wszystkich etapach Konkursu.

Na każdym poziomie rozgrywek literackich uczestnicy konkursu mogą poznać zasady konstruowania wskazanych w programie form literackich z zamieszczonych na stronie filmów instruktażowych.

Prace oceniać będzie niezależne Jury złożone z pisarzy i przedstawiciela Organizatora konkursu. Najlepsze zostaną opublikowane na stronie internetowej oraz w pamiątkowym wydawnictwie.

Dla laureatów trzech głównych nagród zostaną ufundowane specjalne nagrody rzeczowe w postaci laptopa, tabletu i e-czytnika, natomiast laureaci poszczególnych etapów konkursu otrzymają dyplomy i drobne upominki. Nagrodami rzeczowymi i dyplomami zostaną również obdarowani Szkolni Opiekunowie Literaccy, którzy doprowadzą swoich uczniów do Finału Konkursu Literackiego o „Giętkie Pióro”.